![](/media/lib/135/n-leaf-4c1fe7431caeeb218b41e50e0ee9ebd5.jpg)
Samochody elektryczne niekoniecznie są czyste
12 maja 2016, 09:54Rozpowszechnienie się samochodów elektrycznych może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, pod warunkiem jednak, że będą zasilane prądem pochodzącym z czystych źródeł.
![Owoce na targu w Barcelonie© Daderot](/media/lib/10/1182422389_165093-b4428ec97b2956aebacecb2249052e69.jpeg)
Wydajne paliwo z cukru owocowego
21 czerwca 2007, 10:35Na łamach pisma Nature naukowcy udowadniają, że z cukru owocowego, fruktozy, można wyprodukować paliwo o niskiej zawartości węgla, które będzie dużo wydajniejsze od etanolu.
![](/media/lib/453/n-plugin-f7c4bc281509d80465c6ccd59a5dc5eb.jpg)
Hybrydy plug-in emitują znacznie więcej, niż wynika to z założeń i testów laboratoryjnych
5 maja 2021, 09:55Podczas rzeczywistego użytkowania hybrydy plug-in zużywają więcej paliw kopalnych i emitują do atmosfery więcej dwutlenku węgla niż wynika to z badań laboratoryjnych. Częściowo dzieje się tak dlatego, że kierowcy nie wykorzystują napędu elektrycznego tak często, jakby mogli – wynika z badań niemieckich naukowców. Aby zaradzić temu problemowi uczeni proponują wprowadzenie przepisów, które zachęcą właścicieli hybryd do częstszego ich ładowania.
![](/media/lib/81/twr-5d5cbb3af9f9b64ef14b175b2d41d5e2.jpg)
Terrapower przygotowuje się do budowy reaktora TWR
27 lipca 2011, 11:54Firma Terrapower, w którą zainwestowali Nathan Myhrvold i Bill Gates, jest coraz bliżej zbudowania nowatorskiego reaktora atomowego typu TWR (travelling wave reactor - reaktor z falą wędrującą). O tym, jak wygląda koncepcja tego typu reaktora, informowaliśmy przed dwoma laty. Dość przypomnieć, że jest to reaktor, który sam dla siebie produkuje paliwo, dzięki czemu teoretycznie może działać przez setki lat.
![](/media/lib/250/n-testsls-148e68e36c6e0ed19d8c36d198305f6f.jpg)
Zakończono ostateczny test silnika startowego SLS
29 czerwca 2016, 12:58Przed dwoma dniami NASA przeprowadziła ostatni przed lotem bezzałogowym test pierwszego stopnia silnika startowego Space Launch System. Ostatni test kwalifikacyjny dowiódł postępu, jaki został dokonany przy rozwoju SLS - powiedział William Gerstenmaier, szef Human Exploration and Operations Mission Directorate.
![© Triple Tri](/media/lib/21/1200741189_365281-1eb04d0ef0495bf9635cd8aafa854af2.jpeg)
Falą uderzeniową w nowotwór
19 stycznia 2008, 11:05Naukowcy z University of Missouri-Columbia i U.S. Army połączyli ze sobą dwa nanomateriały, z których jeden działa jako paliwo, a drugi jako utleniacz. Uzyskali w ten sposób miksturę, która spala się tak gwałtownie, że wywołuje falę uderzeniową pędzącą z prędkością do 1000 metrów na sekundę (3 Mach). Uczeni mają nadzieję, że uda się ją wykorzystać do... leczenia nowotworów.
![](/media/lib/226/n-daimler-8b3a7bdc331ebb3b6448d6e426fbb6a6.jpg)
Pod koniec dekady rozpocznie się boom na ciężarówki napędzane wodorem?
13 maja 2021, 10:44Pod koniec obecnej dekady popularność ciężarówek napędzanych wodorem osiągnie punkt zwrotny, uważają szefowie dwóch największych na świecie producentów samochodów ciężarowych. W ciągu najbliższych lat na rynek ma trafiać coraz więcej pojazdów napędzanych wodorem, a pod koniec dekady ich popularność zacznie wyraźnie rosnąć.
![](/media/lib/96/n-costaconcordia-8c4cc31723212e0ec95a483a9e92bda4.jpg)
Włochom grozi katastrofa ekologiczna
17 stycznia 2012, 15:09Włoskie Ministerstwo Ochrony Środowika oceniło, że rośnie niebezpieczeństwo katastrofy ekologicznej u wybrzeży Półwyspu Apenińskiego. Zbiorniki statku wycieczkowego Costa Concordia, który rozbił się o skały w pobliżu wyspy Giglio, są wypełnione 2300 tonami paliwa.
![](/media/lib/273/n-zh2-653210c3623c3d0cc748a8ebf4bc5600.jpg)
Chevrolet ZH2, jest cichy, nie grzeje się i jeździ na wodór
3 kwietnia 2017, 13:39General Motors i US Army testują samochód terenowy, który jest cichy, ma minimalną sygnaturę dźwiękową i termiczną oraz poi żołnierzy. Mowa tutaj o zasilanym wodorem modelu Chevrolet ZH2.
![](/media/lib/23/1203409266_289621-dbeb1646244006891411415f70c1ff38.jpeg)
Uwięzić węgiel
19 lutego 2008, 00:16Choć nie ustają prace nad technologiami eliminującymi dwutlenek węgla z procesów technologicznych, niewiele z nich nadaje się do stosowania na szeroką skalę. Nie dziwi zatem postawa niektórych naukowców, którzy zamiast ostatecznie rozwiązać problem, próbują go obejść. Jeden z efektów takiej filozofii zaprezentowali niedawno badacze z Georgia Institute of Technology – opracowywany przez nich system ma umożliwić zbieranie, magazynowanie, transport oraz przetwarzanie węgla do postaci nieszkodliwej dla środowiska, a w przyszłości – nawet w syntetyczne paliwo.